TEKS UCAPAN
YAB TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
TIMBALAN PERDANA MENTERI
MERANGKAP MENTERI PELAJARAN
MALAYSIA
DI MAJLIS PELANCARAN
PERAYAAN HARI GURU KALI KE-41
PADA 16 MEI 2012; PUKUL 10.00 PAGI
BERTEMPAT DI DEWAN JUBLI PERAK,
KUALA KANGSAR, PERAK
TEMA: “GURU INOVATIF MELONJAKKAN TRANSFORMASI
PENDIDIKAN NEGARA”
Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum
Warahmatullahi Wabarakatuh,
Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia.
Yang Amat Berhormat Dato’ Seri DiRaja Dr. Zambry bin Abd Kadir, MB Perak;
Yang Berhormat Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong, Timbalan Menteri
Pelajaran I;
Yang Berhormat Dr. Haji
Mohd Puad bin Zarkashi, Timb. Menteri Pelajaran II; Yang Berbahagia Dato' Dr. Rosli bin Mohamed,
Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran
Malaysia;
Yang Berbahagia Dato'
Sri Abdul Ghafar
bin Mahmud, Ketua
Pengarah
Pelajaran Malaysia;
Yang Berbahagia
Tuan Haji Mohd.
Idris bin Haji
Ramli, Timbalan Pengarah
Jabatan Pelajaran Negeri Perak
Timbalan-Timbalan
Ketua Setiausaha dan
Timbalan-Timbalan Ketua Pengarah
Pelajaran Malaysia,
Rektor Institut
Pendidikan Guru Malaysia, Ketua-Ketua Bahagian
Kementerian Pelajaran Malaysia,
Pengarah-Pengarah Pelajaran Negeri,
Tan Sri-Tan Sri, Dato’-Dato’, Datin-Datin, Dif-dif Jemputan,
Tuan-tuan, Puan-puan dan para
pendidik yang saya hormati sekalian.
1. Alhamdullillah,
bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T. dengan limpah izin dan
kurnia-Nya, dapat kita
sama-sama berkumpul di
Bandar DiRaja Kuala Kangsar,
Perak pada hari ini sebagai tanda pengiktirafan dan terima kasih kita yang
tidak terhingga terhadap
jasa dan sumbangan
para guru, warga Kementerian
Pelajaran dan semua insan yang bergelar pendidik di negara kita.
Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada YAB Dato’ Seri DiRaja Dr.
Haji Zambry bin Abdul Kadir, Menteri Besar Perak atas kesudian
kerajaan negeri Perak menjadi
tuan rumah sambutan
Perayaan Hari Guru
yang ke-41 pada tahun
ini.
GURU INOVATIF MELONJAKKAN
TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
2. Malaysia sedang
berada di ambang
negara maju. Untuk
tempoh lapan tahun
dari sekarang, negara
kita akan melalui
satu fasa transformasi
penting yang akan menentukan
samada kita berjaya melangkah ke gerbang negara maju apabila fajar tahun 2020 menyinsing. Dalam
era transformasi ini, seluruh minda dan kudrat
rakyat perlu digembleng
untuk memacu kemajuan
negara dalam persekitaran global yang lebih mencabar.
3. Sepanjang
perjalanan kita melalui liku zaman transformasi, bukan sedikit cabaran
yang bakal kita
hadapi. Bagi para
guru, cabaran paling getir
adalah bagaimana untuk melonjakkan
kualiti dan ekuiti pendidikan dalam tempoh yang
terdekat. Tujuannya ialah,
pertama, supaya sistem
pendidikan negara kita mampu
melahirkan insan yang berupaya memacu kemajuan pesat negara dan mengisi keperluan sebuah masyarakat maju. Dan
kedua, supaya setiap murid di negara
kita, tanpa mengira kaum, agama, wilayah dan status sosial berpeluang untuk mengecap nikmat pendidikan yang
berkualiti secara adil dan saksama.
4. Lantaran itu,
kerajaan memberikan tumpuan
utama kepada usaha meningkatkan
kualiti pendidikan negara secara menyeluruh. Ini kerana kita tahu bahawa
menyediakan pendidikan yang
berkualiti untuk rakyat
adalah satu-satunya wadah
bagi melahirkan modal
insan yang berpengetahuan, berkemahiran tinggi, kreatif, inovatif dan
berdaya saing. Modal insan inilah yang akan memacu
kemajuan negara kita
ke tahap yang
lebih tinggi. Di
pundak merekalah letaknya
harapan kita untuk
melihat kemajuan dan
pembangunan negara dijana
dengan lebih pesat
dan mapan, demi
kesejahteraan dan kemakmuran masa depan kita bersama.
5. Usaha untuk
meningkatkan kualiti pendidikan negara telah kita mulakan. Sejak
tiga tahun yang
lalu, kita telah
melaksanakan empat inisiatif
di bawah Bidang
Keberhasilan Utama Negara
(NKRA) bagi sektor
pendidikan, yang bertujuan
untuk memperluas akses
kepada pendidikan yang
berkualiti dan berkemampuan.
Alhamdulillah, berkat kegigihan
para guru di segenap
pelusuk negara dan
sokongan padu seluruh
warga Kementerian, kita
telah menempa kejayaan yang membanggakan. Dalam tempoh yang
singkat, kadar penyertaan murid pra-sekolah
berjaya kita tingkatkan,
sasaran penguasaan literasi
dan numerasi murid
mampu kita capai,
bilangan sekolah berprestasi
tinggi bertambah dan bai’ah dengan pengetua dan guru
besar terlaksana. Syabas dan tahniah
saya ucapkan kepada
semua guru dan
warga kementerian yang
telah menggerakkan seluruh
kudrat dan ikhtiar
untuk meningkatkan kemerlangan
pendidikan negara.
Saudara dan saudari yang saya hormati,
6. Kita pastinya
berbangga dengan kejayaan besar yang dicipta oleh guru-guru kita. Selama lebih
lima dekad berada di persada pendidikan negara, guru-guru kita telah memberi
sumbangan yang amat bermakna kepada kemajuan dan pembangunan yang kita kecapi hari ini. Berkat
sentuhan para gurulah, lahirnya insan-insan yang
terdidik dengan ilmu
dan adab, yang
kini berada di
setiap lapangan ekonomi,
sosial, budaya, pendidikan
dan sebagainya untuk menggerakkan kemajuan
bangsa dan nusa.
Kejayaan negara kita
beralih daripada sebuah negara
berasaskan ekonomi pertanian kepada sebuah negara perindustrian baru yang pesat berkembang,
sebahagian besarnya adalah kerana jasa
dan bakti para guru. Justeru, tidak ada sesiapapun yang boleh memandang rendah dan memperleceh peranan serta
sumbangan besar para guru terhadap kemajuan
yang dicapai oleh negara kita hari ini.
7. Sementara kita
menghargai segala jasa guru, kita tidak mengambil sikap mudah
berpuashati dengan pencapaian
sedia ada. Dalam
menghadapi persaingan global
yang semakin sengit,
kita tahu bahawa
sistem dan amalan
pendidikan di negara
kita perlu ditransformasi. Kualiti
guru-guru kita perlu dimantapkan,
mutu kepimpinan sekolah perlu ditingkatkan, kurikulum dan sistem pentaksiran
perlu diperkemaskan, prasarana
sekolah perlu ditambahbaik,
sumber dan sistem
penyampaian pendidikan perlu
diurus dengan lebih
cekap. Pendek kata,
keseluruhan sistem pendidikan
kita perlu disemak
dan dimantapkan kualitinya secara
bersepadu.
8. Sehubungan itu,
Kementerian telah memulakan
proses Kajian Semula
Pendidikan Negara. Satu laporan awal yang menggariskan aspek-aspek
utama yang perlu diberi perhatian
telahpun disediakan oleh kumpulan pakar. Kita juga telah memulakan proses Dialog Nasional
Pendidikan Negara untuk mempelawa pandangan
dan saranan daripada seluruh rakyat, tentang cara bagaimana kita boleh
meningkatkan mutu dan
tahap pendidikan negara
kita agar setanding
dengan negara-negara maju.
Saya mengambil kesempatan
ini untuk mengundang
guru-guru menyertai dialog
pendidikan negara dan
tanpil dengan idea-idea bernas untuk meningkatkan mutu
pendidikan kita.
9. Apatah lagi, aspek
paling penting dalam proses kajian semula pendidikan ini ialah kualiti guru. Hanya guru yang
berkualiti dapat mewujudkan pendidikan yang
berkualiti. Saya percaya, guru-guru yang telah lama berkecimpung dalam bidang
pendidikan dapat mengemukakan
saranan terbaik tentang
bagaimana kualiti guru, termasuk
kualiti pengajaran dan pembelajaran, dapat kita tingkatkan.
GURU BERKUALITI, GURU
BERINOVASI
Saudara dan saudari yang saya hormati,
10. Dalam menempuh
era globalisasi yang
semakin diwarnai oleh
ekonomi berteraskan ilmu
dan inovasi, maka
pada hemat saya,
guru yang berkualiti
adalah guru yang berinovasi. Izinkan saya memberi sedikit huraian tentang
apa yang
dimaksudkan dengan guru
berinovasi. Pada pengamatan
saya, guru berinovasi
ialah guru yang
mempunyai kebolehan untuk
melengkapkan murid dengan
kemahiran alaf baru
seperti keupayaan berfikir
secara kritis, kebijaksanaan
menyelesaikan masalah dan
daya kreativiti yang
tinggi. Dalam konteks ini, sebelum melangkah masuk ke bilik
darjah, seorang guru berinovasi akan
menekuni kurikulum dan menilai apakah keberhasilan yang ingin dicapai. Ketika
berada di dalam
bilik darjah, guru
berinovasi tidak akan
terikat dengan sesuatu
cara dalam melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran,
tetapi sentiasa berfikir
di luar kotak
pemikiran biasa untuk
mencari kaedah dan pendekatan baru
yang lebih berkesan.
Yang penting, objektif
pembelajaran dicapai.
11. Selanjutnya, seorang
guru berinovasi juga
akan memberi tumpuan
kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang boleh merangsang daya
fikir dan daya
kreativiti murid. Keutamaan
guru berinovasi ialah
untuk memastikan murid
berupaya menggunakan ilmu
yang diajar di
dalam bilik darjah
bukan semata-mata untuk
berjaya dalam peperiksaan,
tetapi untuk membolehkan
mereka menyelesaikan permasalahan yang dihadapi di dunia nyata.
Bermaksud, guru berinovasi ialah guru
yang mampu menyediakan persekitaran pembelajaran paling
kondusif dan memberi
ruang seluas-luasnya kepada
murid untuk mengasah
kebijaksanaan berfikir. Seterusnya,
guru berinovasi juga
berupaya menilai pencapaian dan
potensi murid secara holistik, serta sentiasa mengambil langkah
proaktif untuk meningkatkan
kecemerlangan murid supaya
mereka dapat bersaing di dunia
yang semakin mencabar.
12. Ini bermakna,
guru berinovasi ialah
guru yang sentiasa
memikirkan apakah cabaran
yang bakal dihadapi
oleh murid setelah
mereka melangkah keluar
dari lingkungan sekolah,
dan apakah ilmu
yang dipelajari di
sekolah mampu memberi kelebihan
kepada mereka untuk bersaing di alam nyata. Untuk itu,
guru berinovasi akan
sentiasa menggunakan pelbagai
kaedah dan cara untuk
mengasah daya fikir, daya kreativiti dan daya tahan murid, dan seterusnya menjadikan
mereka insan yang
berdaya saing dan
berakhlak mulia. Sekiranya semua
guru di negara kita
adalah guru berinovasi,
saya yakin matlamat
kita untuk melahirkan modal insan
yang berpengetahuan tinggi, kreatif, inovatif dan berketrampilan akan tercapai.
KEJAYAAN GURU DAN SEKOLAH
BERINOVASI
13. Keyakinan saya
berasaskan kepada fakta
bahawa pada masa
ini di sekolah-sekolah kita di segenap ceruk tanah
air, terdapat mutiara inovasi yang bergemerlipan. Antaranya,
murid Sekolah Menengah
Kebangsaan USJ 4, Subang
Jaya telah merangkul pingat emas dalam Pertandingan World Robotic Olympiad di Abu Dhabi, Emeriah Arab Bersatu pada bulan November
tahun lalu. Kejayaan ini membuktikan pendidikan berteraskan kreativiti dan
inovasi mampu melahirkan murid
yang berjaya menempa
kecemerlangan di peringkat
antarabangsa. Tahniah saya
ucapkan kepada murid
dan guru SMK
USJ 4, Subang Jaya.
14. Saya juga mengucapkan
tahniah kepada Cikgu Harris Ganae bin Nanar
dari Sekolah Menengah
Sains Kepala Batas
yang berjaya memenangi
Pingat Emas bagi
kategori Modul Pengajaran
Terbaik dalam pertandingan
ASEAN Camp for
Gifted In Science
pada tahun 2011.
Cikgu Harris juga
patut dipuji kerana hasil inovasi beliau, Sekolah Menengah
Sains Kepala Batas telah meraih banyak kejayaan
dalam Pertandingan Rekacipta
di peringkat kebangsaan
dan antarabangsa. Ini
termasuk Pertandingan Inovasi
Sains SBP Kelapa
Sawit anjuran Lembaga Minyak
Sawit Malaysia dan The Second APEC Conference for the Gifted In Science di Korea.
15. Saya juga
ingin merakamkan ucapan
tahniah kepada Cikgu
Khairuddin bin Nasa
dan Cikgu Abdul
Razak bin Haron
dari Sekolah Menengah
Kebangsaan Khir Johari,
Sungai Sumun Perak,
yang telah berjaya
merangkul Anugerah Guru Inovatif
2012. Semoga kejayaan anda berdua akan mendorong guru-guru di seluruh negara untuk menjadi
guru berinovasi, bersesuaian dengan tema
Hari Guru tahun ini.
MEMANTAPKAN BUDAYA INOVASI
DI SEKOLAH
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
16. Kementerian akan
terus berusaha untuk
meningkatkan pembudayaan inovasi
di sekolah. Bermula
tahun 2011, Kementerian
telah melaksanakan Kurikulum
Standard Sekolah Rendah
(KSSR) yang menekankan
aspek pemikiran kritis,
kreatif dan inovatif
sejak peringkat awal
persekolahan. Saya yakin transformasi kurikulum yang
dilaksanakan akan membuka peluang kepada
guru untuk mengenalpasti
strategi penambahbaikan proses
pengajaran dan pembelajaran secara berterusan. KSSR diharap
menjadi landasan kepada guru untuk
menjana pelbagai kaedah pengajaran dan seterusnya mengatasi masalah murid lemah menerusi teknik pembelajaran
secara intervensi.
17. Kementerian Pelajaran
juga telah bekerjasama dengan
Agensi Inovasi Malaysia
(AIM) untuk membudayakan
kemahiran berfikir melalui
Program i-Think. Program
ini adalah antara
pendekatan baru yang
sesuai diguna pakai oleh guru untuk meningkatkan pena’akulan dalam kalangan murid. Program ini
telah dirintis
di sepuluh buah
sekolah dan diharapkan
dapat diperluaskan ke seluruh
negara untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
18. Selain itu,
Kementerian Pelajaran dan
Kementerian Pengajian Tinggi
sedang merangka Pelan
Tindakan Pembangunan Modal
Insan Inovatif untuk membudayakan inovasi
dan kreativiti dalam
kalangan murid. Melalui
pelan ini, sekolah akan bertindak sebagai agensi
pelaksana yang menjalankan pengajaran dan pembelajaran
secara kreatif bagi
melahirkan modal insan
yang inovatif. Pelan
Tindakan Pembangunan Modal
Insan Inovatif diharap
akan digunakan sepenuhnya
oleh guru sebagai
garis panduan untuk
mencapai hasrat negara
meningkatkan keupayaan daya
saing negara yang
diukur berdasarkan kemampuan rakyat untuk berinovasi.
MEMARTABAT PROFESYEN
KEGURUAN
19. Usaha membudayakan
inovasi di sekolah tidak akan tercapai tanpa guru-guru yang
berkualiti. Oleh itu, Kementerian sentiasa
berusaha meningkatkan kualiti
guru melalui sokongan
dasar, latihan dan
insentif. Dalam hubungan
ini, Kementerian komited
untuk mencapai sasaran
60 peratus guru
siswazah di sekolah rendah dan 90 peratus guru siswazah
di sekolah menengah menjelang tahun 2015.
Sehingga kini, program
pensiswazahan guru telah
berjalan lancar dengan
69.6 peratus daripada
66,124 guru yang
disasarkan telah menerima
tawaran mengikuti pengajian di institusi pengajian tinggi.
20. Biarpun mengharap
dedikasi guru yang
tidak terhingga dalam
mendidik anak bangsa, kerajaan
tetap mengambil perhatian serius terhadap keluhan guru yang
terbeban dengan pelbagai
tugas dalam memastikan
kelancaran dan keberkesanan
organisasi sekolah. Oleh
itu, Jawatankuasa Kerja
Pelaksana Menangani Isu
Beban Tugas Guru
sedang melaksanakan 28
perakuan bagi menangani 14 isu yang memberi kesan terhadap
beban tugas guru. Antaranya, Jawatankuasa Kerja
ini memperkenalkan Sistem
Pengurusan Sekolah yang merupakan satu
sistem tunggal kemasukan
data untuk mengurangkan
beban tugas guru yang menggunakan
pelbagai sistem kemasukan data pada masa ini.
Sistem ini telah dilaksanakan secara rintis di 88 buah sekolah, dan
dijadualkan semua sekolah di bawah
Kementerian Pelajaran akan menggunakan sistem baru ini menjelang tahun 2013.
21. Selain itu, KPM juga
sedang menjalankan kajian rintis bagi penempatan Pembantu
Tadbir N17 sehingga
Jun 2012 untuk
melihat impak penempatan
Pembantu Tadbir bagi
mengurangkan beban tugas
perkeranian guru. Seterusnya satu cadangan
akan dikemukakan kepada
pihak Jabatan Perkhidmatan
Awam bagi perluasan
penempatan Pembantu Tadbir
N17 di sekolah-sekolah di bawah Kementerian. Bagi
menangani isu beban tugas guru ini juga,
semua Jabatan Pelajaran Negeri telah melaksanakan pemansuhan ujian dan
peperiksaan setara serta
menambahbaik pengendalian ujian
dan peperiksaan di
peringkat sekolah. Oleh
itu, pada tahun
ini hanya satu peperiksaan setara
sahaja dibenarkan. Pemansuhan
sepenuhnya ujian dan peperiksaan setara akan
dikuatkuasakan mulai tahun 2013, di mana semua ujian akan dijalankan dalam waktu pengajaran dan pembelajaran.
22. Selaras dengan
usaha kerajaan untuk
menambah baik Skim Perkhidmatan Pendidikan,
peruntukan tempoh minimum
kenaikan pangkat secara
Time-Based berasaskan kecemerlangan
dikekalkan sebagaimana diumum
oleh YAB Perdana
Menteri pada 8
Mac yang lalu.
Bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah gred DG41,
hanya 8 tahun diperlukan untuk kenaikan
ke gred DG44, 8 tahun untuk gred DG44 ke DG48, 6 tahun untuk gred DG48
ke DG52, dan
hanya 3 tahun
untuk DG52 ke
DG54. Manakala bagi Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan Lepasan Diploma
gred DGA29, hanya
8 tahun diperlukan
untuk naik ke
gred DGA32, 8
tahun untuk gred
DGA32 ke DGA34, dan hanya 5 tahun untuk gred DGA34 ke
DGA38.
23. Lanjutan pengumuman
YAB Perdana Menteri,
seramai 390 orang
guru telah dinaikkan ke gred
DG54, manakala 676 orang ke gred DG52, 3,938 orang ke
gred DG48 dan
19,805 orang ke
gred DG44. Bagi
Guru Bukan Siswazah
pula, seramai 399
orang dinaikkan ke
gred DGA38, manakala
2,639 orang dinaikkan
ke gred DGA34
dan 9,519 orang
ke gred DGA32.
Dianggarkan seramai 8,222 orang Pegawai Perkhidmatan Pendidikan
Siswazah dan 15,831
orang Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan Lepasan Diploma
akan dipertimbangkan untuk
kenaikan pangkat apabila
memenuhi syarat tempoh
perkhidmatan mulai 1 Jun 2012 sehingga 31 Disember 2012. Guru-guru
boleh membuat semakan di laman web
Kementerian Pelajaran mulai hari ini.
24. Selaras dengan
komitmen kerajaan untuk
meningkatkan kecemerlangan pendidikan
dan memartabatkan profesion
keguruan, saya ingin
memaklumkan bahawa proses
kenaikan pangkat Pengetua
dari gred DG48
ke DG52 dan Penolong Kanan
dari DG44 ke
DG48 telah dilaksanakan
oleh Kementerian. Setakat ini seramai 854 orang Pengetua telah dinaikkan pangkat
dari DG48 ke DG52 dan 4,270 orang
Penolong Kanan telah dinaikkan pangkat dari DG44 ke DG48.
Kenaikan pangkat ini
melibatkan Pengetua dan Penolong
Kanan yang merupakan penyandang sedia ada sebelum atau
pada 31 Disember 2011, dan yang memangku
jawatan sebelum atau
pada 31 Disember
2010. Tarikh kuatkuasa kenaikan pangkat ini adalah pada 1
Januari 2012. Baki penyandang jawatan Pengetua
dari gred DG48
ke DG52 seramai
430 orang dan
baki penyandang jawatan Penolong
Kanan Gred DG44 ke Gred DG48 seramai 2,655
orang akan diperakukan secara berperingkat mulai Jun 2012 setelah
calon-calon memenuhi syarat-syarat yang
ditetapkan.
25. Bagi melaksanakan
semua urusan kenaikan
pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, kerajaan telah
memperuntukkan 934 juta ringgit, iaitu satu jumlah
besar yang membuktikan
kesungguhan kerajaan memberi
pengiktirafan kepada usaha
para guru dalam
membentuk modal insan
yang berpersonaliti unggul.
Justeru, saya berharap agar peluang kenaikan pangkat ini akan memberi semangat dan
dorongan kepada semua guru untuk meningkatkan
prestasi.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
26. Saya yakin guru
berinovasi akan dapat mentransformasi pengajaran dan pembelajaran bagi melahirkan murid yang
berdaya saing, berakhlak mulia dan bersemangat waja.
Saya berharap guru
juga sentiasa memelihara
kemuliaan akhlak dan ketinggian
budi pekerti supaya guru terus dihormati dan menjadi suri teladan kepada murid dan masyarakat.
27. Untuk memastikan
ilmu pengetahuan dapat
diterima dengan sebaiknya
oleh murid, saya
amat berharap agar guru bukan
sahaja menyampaikan ilmu, tetapi bertindak
sebagai murabbi yang
berperanan mendidik rohani,
jasmani, akal dan emosi murid
supaya mereka dapat menghayati dan mengamalkan ilmu yang
dipelajari. Maka, guru
menggalas amanah yang amat
mulia dalam memperbaharui
dan memperbaiki kehidupan
manusia. Tajdid pendidikan
akan terhasil apabila
guru dapat membangun
jiwa, membina akal
dan membentuk akhlak manusia dengan asuhan ilmu dan adab
yang mulia.
28. Sesungguhnya, tidak
terhitung jasa dan
bakti guru kepada
bangsa dan negara.
Justeru, saya bagi
pihak kerajaan ingin
mengucapkan jutaan terima
kasih kepada para
guru dan semua
insan yang bergelar
pendidik, baik yang berada
di sekolah, di institut pendidikan guru, di kolej-kolej matrikulasi, di
institusi pengajian tinggi,
di institusi-institusi latihan
atau di mana
jua anda berada,
samada yang masih berkhidmat atau telah bersara. Saya mengucapkan
terima kasih yang
tidak terhingga atas
segala sumbangan dan
pengorbanan anda semua dalam menggalas amanah mulia mendidik
anak bangsa dan mengangkat martabat nusa.
Kepada guru-guru pesan
saya, sayangilah murid
anda, dan kepada murid nasihat saya, hormatilah dan hargailah
jasa guru anda.
Akhir kalam, dengan
lafaz
Bismillahirrahmanirrahim, saya dengan
sukacitanya merasmikan Sambutan
Hari Guru Peringkat
Kebangsaan Kali Ke-41
Tahun 2012.
Selamat Hari Guru! Terima Kasih Cikgu!
Wabillahi al-taufik walhidayah wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
0 comments:
Post a Comment